Zijn Naam geeft jou waarde
Graag wil ik met je kijken naar een schilderij van Rembrandt. Het is een tafereel dat met Kerst te maken heeft: de wijzen uit het oosten aanbidden de Heere Jezus. Een kunstwerk met een bijzonder verhaal.
Ik nodig je uit om mee te kijken. Ook aan mijn zoon Matthanja (14) en mijn dochter Hadassa (17) vroeg ik om bewuster naar dit schilderij te kijken. Leg het Bijbelgedeelte (Mattheüs 2) er eens naast en kijk wat je daarin herkent. Matthanja zag de wijzen met hun cadeaus, maar ook het kind ‘met de kroon’. Bijzonder, want een kroon hoort bij een koning! Rembrandt was rooms-katholiek en schilderde een aureool om het hoofd van de Heere Jezus (‘Wat niet in de Bijbel staat’, zei Hadassa). Geen cirkel, maar stippeltje … inderdaad net een kroon. Het schilderij is met röntgentechniek
onderzocht en men vond een ‘schijf’ rondom het hoofd, die later door Rembrandt minder duidelijk is gemaakt; hij schilderde er dit stippeltjespatroon overheen op een manier zoals een ets wordt gegraveerd.
Er is nog iets dat daarop wijst: Hadassa en Matthanja vonden het somber geschilderd: bruine kleuren. In schilderstermen noem je dat brunaille. Dat maakt het voor de schilder supermoeilijk om duidelijk te schilderen.
De ster werd door Hadassa herkend; je ziet hem doordat het dak open is geschilderd. Het licht van deze lichtbron valt in de stal. Maar er is buiten beeld nóg een lichtbron, vertelt een uitlegger van Sotheby’s, het veilinghuis waar dit schilderij vorig jaar werd geveild. Twee jaar geleden was het ook al geveild en men vermoedde dat het uit Rembrandts ‘omgeving’ kwam. Nu het weer te koop kwam, werd het schilderij heel goed onderzocht en men stelde vast dat het een échte Rembrandt was die hij in 1628 schilderde. De vorige keer bracht het € 860.000 op, maar ditmaal € 13 miljoen! Enkel en alleen omdat men er een naam aan kon verbinden.
De jongeren merkten beiden de soldaten op die door de open deur te zien zijn. Ze dachten direct aan Herodes. De kunstkenner van Sotheby’s dacht echter dat de soldaten slechts beveiligers van de wijzen waren. Maar waarom zou het niet tóch een hint naar de kindermoord in Bethlehem kunnen zijn? Mooi dat
Matthanja en Hadassa die link naar de Bijbelse context wél legden.
Rembrandt kende de namen van de wijzen; maar die staan niet in de Bijbel. Wel kun je zien wie wat geeft: de knielende koning geeft goud; de man in het midden heeft een pot met mirre en de sultanachtige wijze rechts heeft een wierookvat: goud, wierook en mirre.
De stal ligt vol met attributen, waarvan niet duidelijk is wat Rembrandt ermee bedoelde. De kunstkenner verbindt er allerlei Bijbelteksten aan. In alles ziet hij een ‘doel’. Probeer dat ook eens: ken je een Bijbeltekst over een wiel/rad? En over een spa?
Tot slot … dit kleine, peperdure schilderij werd waardevoller door de naam van de schilder. Zo is het ook met jouw hart, wanneer dit Kind Zijn Naam aan jou verbindt en je met Zijn bloed reinigt van je zonden. Kom, laten wij aanbidden déze Koning!