Privacybeleid
Laatste wijziging: 7 maart 2019
De HHJO is onderdeel van het kerkelijk bureau van de Hersteld Hervormde Kerk. Hiervoor gelden dezelfde bepalingen als het gebruik van persoonsgegevens door het kerkelijk bureau Hersteld Hervormde Kerk.
Introductie
Het kerkelijk bureau hecht waarde aan de bescherming van ieders privacy en zorgvuldig gebruik van persoonsgegevens. Het kerkelijk bureau verwerkt persoonsgegevens en andere data in overeenstemming met de geldende wetgeving. In dit privacy statement delen wij met u hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens. Worden uw persoonsgegevens gedeeld met derden dan vragen wij vooraf om toestemming middels een toestemmingsverklaring.
Toepasselijkheid
Dit privacy statement is van toepassing op de verwerking van:
- de door leden, donateurs, relaties en vrijwilligers verstrekte persoonlijke informatie en
- data verkregen naar aanleiding van uw bezoek aan en gebruik van onze website.
Beveiliging
Het kerkelijk bureau Hersteld Hervormde Kerk heeft technische en organisatorische maatregelen genomen om persoonlijke gegevens te beschermen tegen verlies of elke vorm van onwettige verwerking. Op deze manier zorgen we ervoor dat persoonsgegevens alleen toegankelijk zijn voor medewerkers die daar vanuit hun functie toe bevoegd zijn en dat we de persoonsgegevens alleen gebruiken voor de doeleinden waarvoor ze zijn verkregen en daarmee verenigbare doeleinden.
Doel verwerking
Het kerkelijk bureau zet zich in ter ondersteuning van het kerkelijk leven in de Hersteld Hervormde Kerk. Het kerkelijk bureau is er voor gemeenten en organen van bijstand binnen de Hersteld Hervormde Kerk en draagt praktisch bij aan uitvoering van allerhande activiteiten. Persoonsgegevens worden bijvoorbeeld gebruikt voor administratie, het organiseren van bijeenkomsten et cetera. Met als doel ook om de onderlinge betrokkenheid te vergroten en het kerkzijn te ondersteunen.
Uitgangspunten
Als kerkelijk bureau hechten wij belang aan zorgvuldigheid en terughoudendheid. Uw persoonsgegevens worden alleen gedeeld indien daar aanleiding toe is en er sprake is van een gerechtvaardigd belang.
- Uw gegevens worden alleen gebruikt voor activiteiten binnen de Hersteld Hervormde Kerk en zullen wij zonder uw toestemming niet delen met derden.
- Indien gewenst, kunt u een verzoek doen om uw persoonsgegevens te laten verwijderen of opvragen.
- Naw-gegevens van commissieleden, werkgroepleden en vrijwilligers en andere betrokkenen worden alleen op de website vermeld als het nuttig en nodig is in het kader van uitoefening van de functie. Het kerkelijk bureau probeert hierin een zorgvuldige afweging te maken.
- Naw-gegevens van (oud)voorgangers worden vermeld op de website, zodat de gemeente/kerk als toegankelijke gemeenschap kan functioneren.
- Op website, in digitale uitingen zoals nieuwsbrieven en op social media gebruiken wij zoveel mogelijk afbeeldingen van publieke bijeenkomsten, stockfoto’s of beeldmateriaal waarvoor vooraf toestemming is gevraagd voor publicatie. Indien gewenst, wordt op verzoek een afbeelding waarop u staat van internet verwijderd.
Voor gebruik van foto's hanteren wij de volgende richtlijnen:
- Bij besloten bijeenkomsten (denk hierbij aan cursussen en toerustingsbijeenkomsten) wordt vooraf (bij de aanmelding) expliciet om toestemming gevraagd voor plaatsing van foto’s op onder andere website en social media.
- Bij bijeenkomsten met een openbaar karakter (zoals zendingsdag, evangelisatiedag en jongerendagen HHJO) wordt tijdens de bijeenkomst genoemd dat er foto’s gemaakt worden. Indien een aanwezige bezwaar heeft tegen plaatsing van een foto waar hij/zij opstaat, dan kan dit aangeven worden bij het kerkelijk bureau en worden vervolgens de foto’s waar hij/zij op staat verwijderd van de website/social media.
- Bij gebruik van foto’s die het karakter hebben van een portret, voor in bijvoorbeeld magazines en brochures, wordt expliciet om toestemming gevraagd.
- Het is te allen tijd mogelijk om bezwaar aan te tekenen tegen gebruik van uw persoonsgegevens door het kerkelijk bureau. Indien u dit wenst, geven wij de verwijdering van uw persoonsgegevens ook door aan alle andere organisaties die deze gegevens van het kerkelijk bureau hebben ontvangen.
Google Analytics
De website van de HHK en van de HHJO maken gebruik van Google Analytics, een webanalyse-service die wordt aangeboden door Google. Als kerkelijk bureau gebruiken we Google Analytics om bij te houden hoe bezoekers de website gebruiken. De aldus verkregen informatie wordt, met inbegrip van het IP-adres overgebracht naar en door Google opgeslagen op haar servers. Google gebruikt deze informatie om bij te houden hoe de website gebruikt worden, zodat ze rapporten over het gebruik van de website aan het kerkelijk bureau kunnen verstrekken. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of zover deze derden de informatie namens Google verwerken. Wij hebben hier geen invloed op. U kunt het gebruik van cookies weigeren door in uw browser de daarvoor geëigende instellingen te kiezen. Wij hebben Google niet toegestaan de verkregen Analytics informatie te gebruiken voor andere Google diensten.
Vragen over privacybeleid
Het kerkelijk bureau van de Hersteld Hervormde Kerk behoudt zich het recht voor dit privacystatement te wijzigen. Als u vragen hebt over dit beleid, neem dan contact op met het kerkelijk bureau.
Afmelden e-mailnieuwsbrieven of actienetwerken
- Wanneer u zich hebt aangemeld op de website, of wanneer u een relatie bent van de HHK delen wij met u nieuwsbrieven van het betreffende orgaan. Wilt u geen berichten van ons ontvangen? Dan kunt u zich op elk moment afmelden.
Aantekenen van bezwaar tegen gebruik van persoonsgegevens
- Heeft u bezwaar tegen het gebruik van uw gegevens voor bovenstaande doeleinden of wilt u uw gegevens laten verwijderen? Dan kunt u dit (met toelichting om welke vorm van gebruik het gaat en naam en adres) melden bij het kerkelijk bureau.
- U heeft de volgende rechten:
- inzage in de persoonsgegevens die het kerkelijk bureau van u heeft;
- uitleg krijgen over wat het kerkelijk bureau met uw persoonsgegevens doet;
- het laten corrigeren van foute persoonsgegevens;
- het laten verwijderen van verouderde persoonsgegevens;
- het bezwaar maken tegen een bepaald gebruik van uw persoonsgegevens.
Mocht u een klacht hebben dan proberen we er natuurlijk samen uit te komen. Vindt u desondanks dat het kerkelijk bureau u niet op de juiste manier helpt, dan heeft u het recht een klacht in te dienen bij de toezichthouder. Deze heet de Autoriteit Persoonsgegevens. Op http://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl wordt uitgelegd hoe u een klacht kunt indienen.