Blogs

Volgen; zien op de Gids

We zijn in ons leven op reis. Die reis hoeven we niet zonder gids te maken, we hebben namelijk Gods Woord als Gids, God zelf.

De opdracht tijdens de reis is om deze gids te volgen. Maar dan ook onder elke voorwaarde. Elk pad dat Hij inslaat, moeten wij ook inslaan. Elke omweg die Hij neemt, moeten wij ook nemen. Elke berg die Hij beklimt, moeten wij ook beklimmen. 

Herken je met mij dat volgen soms heel moeilijk kan zijn? Daarbij komt dat we niet goed zijn in het volgen. We dwalen telkens van het pad af, kiezen andere zijpaadjes die ons beter lijken. Of dwalen juist af naar het grote, makkelijke, brede middenpad. De Gids vraagt ons juist te lopen op de lastige paadjes. Op de paadjes met hobbels, grote keien. Paadjes die, naar ons idee, een enorme omweg maken. 

Wij proberen het pad glad te maken. Sjouwen de keien weg. We pakken een bezem en vegen het pad schoon. We proberen er iets van te begrijpen en turen door de bomen naar het einddoel. Maar alleen God zien is voldoende. Zoals Paulus schrijft in Hebreeën 12 vers 2: ‘Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke, voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht, en is gezeten aan de rechter hand des troons van God.’ Onze ogen op Hem gericht houden, hoe het pad ook loopt, dat is een levenslange les. 

Maar hoe gaat dit volgen praktisch in zijn werk? Hoe blijven we dicht achter de Heere Jezus als het bijvoorbeeld donker is? De Gids heeft ons een reisgids meegegeven op onze reis, de Bijbel. Door het telkens maar weer lezen, bestuderen en onderzoeken van de Bijbel blijven we dicht achter Hem lopen. Lees daarom veel in je Bijbel, neem de tijd voor stille tijd, dat wil de Heere zegenen. 

Zo lijken volgen en vertrouwen meer op elkaar dan je in eerste instantie zal denken. Door te volgen, vertrouwen we de Gids. Je geeft je over aan de Gids. Door je ogen op God te houden, dicht bij Hem te blijven en je voetstappen in die van Hem te zetten.  

Wie of wat volg jij in je leven? Loop jij door genade achter deze Gids aan? 

Jorina Visser

Door: Jorina Visser op 1 december 2020


Overzicht