Podcast Bijbelstudie

De afzender | Podcastserie Titus afl. 1

In deze serie gaan we samen langs de brief die Paulus schrijft aan Titus. Dit is aflevering 1 met Leo de Kluijver.

Bijbelgedeelte

We lezen eerst samen Titus 1 vers 1 tot en met  3a

1. PAULUS, een dienstknecht van God en een apostel van Jezus Christus, naar het geloof van de uitverkorenen van God, en de kennis van de waarheid, die naar de godzaligheid is,
2. In de hope van het eeuwige leven, welke God, Die niet liegen kan, beloofd heeft vóór de tijden der eeuwen, maar geopenbaard heeft te zijner tijd;
3. Namelijk Zijn Woord, door de prediking die mij toebetrouwd is, naar het bevel van God onzen Zaligmaker

Uitleg

Als jij een brief of e-mail schrijft, zet je jouw naam eronder. Maar in alle brieven in de Bijbel staan staat de naam van de afzender bovenaan. De brief aan Titus is geschreven door Paulus. Hem ken je wel, maar hoe omschrijft hij zichzelf?

Nou, dat is al direct een hele lange en ingewikkelde zin. Niet zo gemakkelijk om deze podcastserie mee te beginnen. Paulus zegt niet alleen wie hij is, maar vooral wát hij is en… wat zijn opdracht is. Dat wist Titus toch allemaal al? Paulus had Titus namelijk zelf achtergelaten op Kreta. Waarom is Paulus hierover zo uitvoerig en gewichtig? Dat komt omdat deze brief niet alleen door Titus, maar ook door anderen uit de gemeente op Kreta zal worden gelezen. Zij moeten weten wie Paulus is; en vooral waarom juist híj dit aan hen schrijft.

Ik ga deze ingewikkelde zin in stukjes knippen voor je; hopelijk snap je het dan beter. Zo ontdekken we ook wat Paulus ons te zeggen heeft. Hij zegt als eerste iets over zijn persoonlijke taak; daarna iets over de boodschap van God; en tenslotte iets over het geloof in de Heere Jezus.

Allereerst zegt Paulus iets over zijn persoonlijke taak. Hij noemt zich ‘dienaar’ van God. In de meeste andere brieven noemt hij zich dienaar van Jezus Christus, maar daarover zegt hij hierna nog iets. Dienaar, doulos in het grieks, betekent slaaf, maar dat is een negatief woord voor ons. Misschien kun je het beter ‘bediende’ noemen of ‘toegewijde’; iemand die zich, zonder eigen belang, volledig richt op het voordeel van zijn Eigenaar. Iemand ook met passie voor degene die hem dierbaar is.

Vervolgens noemt hij zich ‘apostel van Jezus Christus’. Dát is een heel belangrijk punt: want apostelen waren toch alleen die twaalf mannen die Jezus had uitgekozen en de wereld had ingestuurd? In het rijtje Petrus, Johannes, Jacobus etc. tot en met Matthias kwam Paulus niet voor. Verwarrend! Daarom noemt Paulus het hier heel nadrukkelijk. Jezus had Paulus hoogstpersoonlijk uitgekozen én gestuurd. Weet je nog waar? Ja, eerst bij Damaskus, toen Hij tegen Ananias zei: “Ga, want Ik heb hem uitgekozen. Hij moet aan niet-Joodse volken, aan koningen en aan het volk Israël over Mij gaan vertellen” (Handelingen 9:15). Maar er is nóg zo’n moment. In Handelingen 13 : 1-2 kun je lezen dat enkele christelijke leraars in Antiochië met elkaar baden en vastten. De Heilige Geest zei tegen hen: “Jullie moeten Bárnabas en Saulus voor Mij afzonderen want Ik heb hen uitgekozen voor een speciale taak.”

Daar zie je trouwens dat Paulus nog steeds ook Saulus werd genoemd en dat dat niets met zijn bekering te maken had. Saulus of Saul is de hebreeuwse naam van de apostel die wij ook kennen als Paulos (grieks) of Paulus (latijn). Dus Paulus kwam niet zomaar op eigen initiatief, nee, hij was persoonlijk gestuurd door de Heere.

Het tweede dat Paulus noemt is wát zijn opdracht is: de boodschap van God. Het gaat om “dezelfde leer als die alle gelovigen alle eeuwen door al hebben geloofd” en het richt zich op dezelfde manier tot ons van vandaag! Dus Paulus kwam niet met iets nieuws, maar ook Abraham, David en Jesaja waren erdoor tot geloof gekomen. Dat was belangrijk om te weten voor de mensen op Kreta, want de boodschap waarmee Paulus en ook Titus kwamen werd Evangelie genoemd. Dat was een nieuw woord. Het ging heel concreet over de Messias. Er was altijd goed nieuws over de komende Messias, maar het beste nieuws kwam nú: Hij ís gekomen, geboren! Hij hééft Zijn taak volbracht. En… Hij regeert nu en komt terug! De Messias is nu een feit met toekomst!

Tenslotte zegt Paulus iets over het geloof. Er moet resultaat op de preken komen: het levende geloof. Wat zal jouw eeuwige bestemming zijn? Daarover gaat de confronterende boodschap die Paulus moest brengen. Blijkbaar had hij daar op de hogeschool van de farizeeërs niet de juiste dingen over geleerd. De Heere nam hem weer helemaal opnieuw op school. God had het eeuwige leven al beloofd, voordat de eeuwen begonnen te tellen. Paulus doelt hier op de moederbelofte in Genesis 3! Ongelofelijk: juist op het dieptepunt van de mensheid – bij de zondeval – doet God de belofte van het eeuwige leven! Paulus vertelt daarover, aan het eind van zijn brief aan de Romeinen (16:25-26), dat het alle eeuwen door een (verpakt) geheim was, maar nú, na de komst van de Heere Jezus, is het geopenbaard (uitgepakt). Paulus’ ogen glanzen hierbij: dit heeft de passie van zijn hart! “O, dit is zo geweldig. Eindelijk weten we hoe de HEERE het bedoeld heeft. God kan niet liegen; Zijn belofte van toen is nú uitgekomen. Dat heeft Hij laten zien op de door Hem uitgekozen tijd, waarop Hij Zijn Woord onthulde.

Maar wat moet jij hiermee? Altijd was Gods plan verhuld in de schaduwendienst (de offers) in de tempel. Maar nú is eindelijk duidelijk geworden wát Hij al die tijd bedoelde. God de Vader heeft het geopenbaard. En weet je wat de Heere Jezus juist over Zíjn taak zei? “Ik ben gekomen om Mijn Vader te onthullen. Wie Mij gezien heeft, heeft Mijn Vader gezien!” Vader en Zoon versterkten elkaar in het verkondigen van genade voor zondaren. Dát moeten alle Joden weten. Maar Paulus kreeg de speciale taak om dit Evangelie naar de heidenen te brengen. Uiteindelijk aan jou en mij. Geweldig, toch? Maar… jij en ik zijn geen eindstation. Het Evangelie moet doorgaan. Paulus is er niet meer en Titus is ook al gestorven. Maar kan de Heere ook jou gebruiken om dit Evangelie door te vertellen in deze wereld? Dat is niet alleen een taak voor dominees of ouderlingen. Jij komt mensen tegen in je buurt, of op je werk, voor wie jij misschien wel de enige bent die de Heere Jezus kent! Ben je net als Paulus dienstbaar voor de HEERE? Als Hij vandaag jouw buurman of dat ongelovige vakkenvulstertje naast je in de supermarkt, wil bereiken, kan Hij jou dan gebruiken? Woont Zijn Geest in je? Alleen dán kan Hij je gebruiken. Ontbreekt je nog iets? Bidt dan nog vandaag dat dát opgelost wordt. Want er is prachtig werk aan de winkel!

Leo de Kluijver

Door: Leo de Kluijver op 27 januari 2022


Overzicht