Op pad met onze jeugdwerkadviseurs | Marleen
Ik ga op pad naar HHG Stellendam om de tweede avond van de Vervolg-vertelcursus te geven. Vanuit twee kerkelijke gemeenten komen 17 leidinggevenden bij elkaar. De eerste avond hebben we gewerkt aan het vertellen rondom een kernboodschap. Sommigen hebben er al mee geoefend:
‘Het hielp mij in mijn voorbereiding. Ik wil zo vaak teveel, nu durfde ik iets te laten liggen.’
‘Mijn vertelling had veel meer een rode lijn.’
Gelijkenissen
Vanavond zoomen we in op het vertellen van gelijkenissen. Waarom vertelde Jezus gelijkenissen? En met welke aanleiding of les? Bij de meeste gelijkenissen is het niet de bedoeling dat je alles vergeestelijkt. We oefenen dit aan de hand van enkele gelijkenissen.
Ik-persoon
Daarna gaan we in groepen van drie aan de slag met de volgende opdracht. Elke groep kiest uit een geschiedenis drie momenten die ze vanuit de ik-persoon gaan uitwerken en vertellen. Het is bijzonder om daarna het resultaat te horen. De één wat onwennig, de ander vrijmoedig, de één lezend, de ander vertellend. Maar allen zijn ze enthousiast. Als luisteraar worden we meegetrokken in de vertellingen vanuit Ruben, Jozef en David. Als je zo in David kruipt, vraag je je nog meer af: 'wat zou ik gedaan hebben?' We bespreken de plussen en minnen én de uitdagingen en beperkingen bij deze vorm van vertellen. Wanneer doe je het wel of niet? Wat vraagt het van jou en wat doet het met de betrokkenheid? Zeker bij oudere kinderen kan het invloed hebben op de luisterhouding. Opnieuw valt het me op: het gezamenlijk bestuderen van Gods Woord geeft verwondering en lof. Dan wordt God grootgemaakt in de vertellingen!
Vervolg
Gezien het enthousiasme in de groep acht ik de kans groot dat er volgend jaar weer een ‘opfrisavond’ gepland wordt.
Prima hoor, laat het maar weten, ik kom graag!