Blogs Werkvormen

Kennismakingsspellen 16-

Een nieuw seizoen in wellicht een nieuwe groepssamenstelling. Soms kennen de jongeren elkaar goed omdat ze op dezelfde school zitten, soms is dit totaal niet het geval. Toch is in beide gevallen kennismaking van groot belang.

Groepsproces

Een goede kennismaking bevordert het positieve groepsproces. Zodra een groep in een nieuwe samenstelling komt maakt deze verschillende fases door. De groepsleden bepalen in deze fases bewust en onbewust hoe de groep zich zal gaan gedragen, dus wie de leiders worden maar ook wie onderaan de ‘pikorde’ komt te staan. Als leidinggevenden is het belangrijk om deze processen positief te beïnvloeden en het negatieve proces om te buigen met als gevolg een fijn groepsklimaat. Zo werkt het in het onderwijs in de klas, maar zo werkt het ook op de club. Er is veel informatie te vinden over deze groepsprocessen onder de namen; forming-storming-norming-performing-adjourning. Op de website van Klasse(n)kracht kun je daarover meer lezen:  https://klassenkracht.nl/groepsvorming-4/. De boodschap is om deze processen niet te laten gebeuren, maar als leidinggevende moet je deze processen beïnvloeden. En de kans is groot dat je dat ook al doet. Je laat als het goed is voorbeeldgedrag zien in de omgang met elkaar. Ook benoemt je wat ‘goed’ is in de groep. Door zelf al te beginnen met de norming in de formingfase versnel je het proces en kun je er op sturen. In deze fase hoort ook de kennismaking. Ook al denkt je dat ze elkaar goed kennen, toch is er altijd iets wat weer veranderd is in de situatie van de jongere. Kennismakingsspellen zorgen vaak voor gezelligheid en zo kun je het positieve klimaat onderhouden, het hele seizoen zijn ze dus belangrijk. Kennismaking kan door middel van spelletjes maar kan ook goed door verwerking in groepjes te laten doen. Wissel de samenstelling van deze groepjes regelmatig zodat ze onderling met iedereen een keer samenwerken.

In oktober organiseert de HHJO een regionale toerustingsavond op vier plaatsen in het land met als thema: Orde en gezag op de club, hoe houden we het leuk? Die avond komt ook bovengenoemde theorie aan bod.

Voorbeelden
Op internet kunt u veel kennismakingsspellen vinden, hieronder een paar voorbeelden:

I - In de juiste volgorde

Een eenvoudige manier van kennismaking is de jongeren op een bepaalde volgorde in een rij te laten staan. Geef de opdracht als ze nog op hun plaats zitten en geef een duidelijk signaal wanneer ze mogen starten. Neem om de spanning op te voeren de tijd op. Dit spel kun je op veel manieren variëren, te beginnen met de opdrachten die je geeft. Ga op volgorde van postcode of huisnummer staan. Op volgorde van lengte, van schoenmaat van geboortedatum.  Er zijn opdrachten die ook in stilte uitgevoerd kunnen worden zoals het gaan staan van klein naar groot. Het is ook mogelijk om 2 jongeren uit te kiezen die de anderen in de goede volgorde zetten. Het is ook erg leuk om de leidinggevende deze taak te geven.

 

II  - Levend domino

Levend domino is ook niet moeilijk en vraagt weinig voorbereiding. Vraag een jongere twee kenmerken van zichzelf te noemen ( dit kan al heel lastig zijn, help dan met een paar voorbeelden te noemen of als leidinggevende zelf te beginnen). Bijvoorbeeld: links ik ben heel creatief en maak graag kaarten, rechts: ik speel viool. Nu mag iemand uit de groep aan de linker- of rechterkant van deze jongeren gaan staan. Wanneer er niemand creatief is of vioolspeelt kun je de kenmerken iets aanpassen door te vragen of er iemand is die ook een muziekinstrument speelt. Dan kan iemand rechts van de eerste jongere gaan staan. Om het wat moeilijker te maken kun je ook eerst vragen om karaktereigenschappen op te laten schrijven. Dan richt je de kennismaking meer op persoonlijkheidskenmerken, dat geeft meer verdieping dan alleen het noemen van hobby’s of de gezinssamenstelling. Er zijn kaartensets in omloop (Kwaliteitenspel) die je hiervoor kunt gebruiken en op internet zijn er lijsten met karaktereigenschappen te vinden die je kunt printen. Deze zijn handig te om te gebruiken als jongeren het moeilijk vinden om karaktereigenschappen van zichzelf te benoemen.

III  - De Marshmallow Challenge

Deze activiteit stimuleert de onderlinge samenwerking. De opdracht niet moeilijk: bouw een zo hoog mogelijke toren van 20 spaghetti stokjes. De groep mag daarbij gebruik maken van 1 meter plakband en 1 meter touw. De toren moet zonder ondersteuning kunnen blijven staan en op de top van de toren moet een marshmallow bevestigd worden. Deze marshmallow is het hoogste punt. De groepen krijgen 18 minuten tijd om dit te doen. Als de 18 minuten om zijn moet iedereen de toren loslaten en wordt de hoogte van de marshmallow opgemeten.

Benut als leidinggevende die 18 minuten om de jongeren te observeren en geniet van alle energie die er vrij komt.

Niels Boone

Door: Niels Boone op 30 augustus 2024


Overzicht