Blogs

Israël terug in Kanaän, een Godsbewijs?

Heb jij je wel eens gerealiseerd waarom ontwikkelingen in en rondom Israël zo vaak in het nieuws zijn?

De geschiedenissen die we over het volk Israël in de Bijbel kunnen lezen, staan niet los van wat er vandaag de dag met hen gebeurd. Nee, de geschiedschrijving gaat door. Ook vandaag de dag. En ze hebben betekenis. Niet alleen voor het volk Israël, maar ook voor jou. Ds. K.J. Kaptein vertelt ons er meer over in dit interview. 

Joden zwierven eeuwenlang over de wereld zonder eigen land; waarom is de terugkeer in het beloofde land voor u bijzonder?
God heeft het land aan Israël beloofd tot een eeuwig erfdeel en Hij heeft ze dit land ook gegeven (zie o.a. Gen. 13: 15 en 15: 18). In de Bijbel kunnen we echter lezen dat ze vanwege hun zonden weggevoerd zijn uit het beloofde land, maar de Heere bracht ze ook weer terug. En ook in onze tijd keren Joden, van over heel de wereld, terug naar het land van hun vaderen. De God van Abraham, Izak en Jakob, laat ook in onze tijd zien, dat Hij Zijn volk niet vergeten is (zie Rom. 11: 1). Als wij op Israël letten, dan raken we onder de indruk van Gods trouw. Hij laat niet varen de werken van Zijn handen! Het leek onmogelijk dat er ooit weer een Joodse staat zou komen en toch dwars door de diepten heen, brengt God Zijn volk terug in het land dat Hij hun vaderen gegeven heeft.  

Israël leek op een vallei vol verdorde beenderen, zoals de profeet Ezechiël gezien heeft in een gezicht. En Ezechiël moest van de HEERE preken tegen deze dorre beenderen en ze kwamen bij elkaar. Zouden wij dan niet verlangen naar de dag waarop God door Zijn Geest die beenderen ook levend gaat maken? We zien immers boven alles uit naar een geestelijk herstel van Israël! Als Ezechiël dit in een gezicht ziet gebeuren, dan zegt de HEERE: ‘Mensenkind! Deze beenderen zijn het ganse huis Israëls’ (Ez. 37: 11). Zou iets voor de Heere te wonderlijk zijn? Paulus schrijft: ‘En alzo zal geheel Israël zalig worden’ (Rom. 11: 26). Ik kan het niet precies invullen, maar ik geloof wel dat God nog naar Zijn volk zal omzien. Zouden wij er dan niet naar uitzien?

Hoe kunnen jongeren meer zicht krijgen op Gods bijzondere zorg voor Zijn volk?  
Bestudeer vooral je Bijbel en let er dan op welke plaats Israël inneemt in de Heilige Schrift. God heeft Israël verkoren tot Zijn volk, ze zijn naar Zijn Naam genoemd. Natuurlijk moet je vooral niet vergeten om je af te vragen wat de boodschap van Gods Woord voor jou persoonlijk betekent. Het Woord is immers ook tot jou gekomen en hoe belangrijk is het om te weten dat de Koning van de Joden, jouw Zaligmaker is! Er zijn gelukkig heel veel goede boeken over Israël geschreven, maar zoek wel naar evenwicht in dat wat je leest. Blijf nuchter, want niet Israël moet je liefste worden, maar de Heere Jezus Christus.   

Vorig jaar kwam het stripboek ‘Tel Israël’ uit. Wat vindt u van dit boekje en waarom zou u het jongeren als ontspannend leesvoer (niet) aanbevelen? 
Als je meer wilt weten over de geschiedenis van Israël, maar niet echt een boekenwurm bent, dan is dit stripboek voor jou bedoeld. Geen grote lappen tekst, maar wel veel tekeningen met kleine stukjes tekst. Ook in de geschiedenis van de moderne staat Israël zijn wonderlijke dingen gebeurd en ontdekken we de leiding en zorg van de Heere als het gaat om Zijn volk. Lezen dus! 

Hoe ga ik als jongere om met Joden? 
In de eerste plaats past ons bescheidenheid. Joden zijn de eeuwen door veracht, vertrapt en vergast en de meest afschuwelijke moord op het Joodse volk is georganiseerd in onze omgeving. Ik denk aan de Holocaust, meer dan zes miljoen Joden zijn omgebracht tijdens de Tweede Wereldoorlog. En dat alleen omdat het Joden waren! Als we nu geloven dat de Heere Jezus uit dit volk geboren is, zullen we het Joodse volk dan niet liefhebben? Vrijwilligers in Israël krijgen nog wel eens de vraag: zeg, waarom doen jullie dit? Waarom komen jullie hier vrijwilligerswerk doen? Dat is dan een mooie gelegenheid om iets te vertellen over wie de Heere Jezus voor ons is en waarom wij bidden om de vrede van Jeruzalem. 

U bent lid van de commissie Israël. Wat doen jullie zoal? 
We willen graag tot een getuigenis aanwezig zijn onder het Joodse volk en dat willen we doen door in Woord en daad te laten merken dat we het Joodse volk liefhebben. In de eerste plaats willen we vanuit de Schrift laten zien dat het Oude Testament (hun Tenach!) vol is van de Heere Jezus Christus, zoals Hij beloofd is en ook gekomen in de volheid van de tijd. Want alleen door Hem kunnen we zalig worden en dit geldt voor Jood en heiden! Er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden dan de Naam van Jezus (Hand. 4:12). We ondersteunen verschillende projecten. Zo ondersteunen we in Dimona een inloophuis waar mensen zomaar naar binnen kunnen lopen, koffie krijgen en waar dan vervolgens ook ruimte is voor een goed gesprek. Inmiddels is er in Dimona ook sprake van een messiasbelijdende gemeente in oprichting. De Heere werkt ook vandaag onder Zijn volk en we zien daar de bewijzen van. Verder zijn er nog andere projecten die te maken hebben met vrijwilligerswerk, vertaalwerk, voorlichting, enz. Het belangrijkste wat ons te doen staat blijft het gebed. Bid je mee voor de vrede van Jeruzalem? 

Henco van Ee

Door: Henco van Ee op 12 november 2019


Overzicht