In (ter) Actie
Ook tijdens je online inleiding.
Zie je het al gebeuren onder jouw leiding?
- Jongeren die voor hun webcam iets blauws / groens of geels omhoog houden omdat ze moeten kiezen welke zin over de wederkomst het beste bij hen past.
- Jongeren die via Mentimeter twee woorden opschrijven die bij hen opkomen bij het woord ‘bidden’. Elkaars woorden zien ze in een woordweb. Welk woord valt hen op?
- Jongeren die in groepjes van drie twee heel persoonlijke vragen met elkaar bespreken en daarna plenair hier iets van delen.
- Via een snelle poll zien hoe vaak jongeren persoonlijk de Bijbel lezen.
Je kunt er als leidinggevende niet meer omheen: de digitale vorm van JV en tienerclub. De ene gemeente is in maart vorig jaar al overgestapt, de ander heeft net de eerste digitale stappen gezet. Voor sommige leidinggevenden is de technische kant hiervan vertrouwd terrein. De ander moet heel wat hobbels en schroom overwinnen. Maar door ervaring leer je veel en hard. En dat levert mooie reacties op: ‘Online-avonden zijn leuk!’ ‘De groep jongeren wordt steeds groter.’ ‘Wat kan er veel!’ of ‘Ik had niet verwacht dat er zoveel openheid zou zijn.’
Natuurlijk is er ook een andere kant. Veel jongeren zijn digi-moe. Ze moeten voor school al zoveel digitaal en dan ook nog voor de club of jv. Ze hebben behoefte aan ontmoeting, live contact, socializen. Als ze dan niet inloggen op de JV-avond, zul je naar andere vormen van contact moeten zoeken.
Ook de invulling van je avond is anders. Als leidinggevende denk je na over de vorm en inhoud van je inleiding. Als je gewend bent om via een PowerPoint je inleiding op te bouwen, vind je het nu jammer dat je na het delen van je scherm niet alle jongeren meer kan zien. Als je gewend bent om een inleiding van 15 minuten voor te lezen, hoor je nu jezelf praten tegen een scherm en mis je het totale beeld van de luisterende jongere. Je wilt ze bij de inhoud betrekken, hen actief mee laten denken en doen. Zodat ze persoonlijk betrokken raken bij de boodschap die jij vanuit de Bijbel en dus die God voor hen heeft.
Lees nog eens de voorbeelden bovenaan door. Heb jij interactie met de jongeren tijdens de inleiding? Zie je het voor je dat ook jij werkvormen inzet om de jongeren in actie en daarmee ook betrokken te krijgen en te houden? Heel veel werkvormen die je tijdens een normale verenigingsavond inzet, kun je ook nu gebruiken, soms met een kleine aanpassing. Het is bewezen dat het gebruiken van werkvormen de hersenen actief en betrokken maakt. Wat wil je bereiken met je inleiding en welke werkvormen zijn daarbij helpend? Hoe meer werkvormen je je eigen maakt, hoe makkelijker je ze inzet.
Tijdens de ‘Sterk Online’ avonden in december heb ik er al een paar mondeling gedeeld. Nog meer voorbeelden en de uitleg zijn in een presentatie gezet. Heb je dit document nog niet en ben je benieuwd naar nog meer werkvormen en hoe jij ze in kunt zetten? Ga dan naar deze pagina en download het bestand ‘Ideeën voor interactie’. Natuurlijk zijn er nog veel meer. Maar probeer ze maar eens uit, desnoods eerst met je team van leidinggevenden. De juiste werkvormen én jouw enthousiasme zijn helpend voor actie, interactie en het brengen van je boodschap.