Handreiking catechese op afstand
Door de (verlengde) lockdown hebben de meeste gemeenten de catechese in groepsverband stilgelegd. We begrijpen dat u als ambtsdrager of catecheet worstelt met de vraag hoe catechese in te vullen is. Als HHJO willen we hierover graag een aantal overwegingen met u delen.
Overwegingen
- Catechese is het overdragen van de geloofsleer. Niet vrijblijvend volgens Deuteronomium 6 : 6-7 en de doopbelofte om onze kinderen ‘in de voorzeide leer te (laten) onderwijzen’.
- Jongeren vinden het over het algemeen prettig elkaar te ontmoeten (dit geldt ook voor digitaal, als er geen alternatieven zijn).
- Belangrijk is dat de beeldvorming van catechese positief blijft. Om die reden kan er gekozen worden om catechese voor een afgebakende periode te stoppen, om daarna de draad weer op te pakken.
- Als kerkelijke gemeente is digitale catechese wel een manier om contact te houden met jongeren.
Om u op weg te helpen geven we in deze handreiking enkele tips en adviezen over catechisatie op afstand, gebaseerd op ervaringen van catecheten uit andere gemeenten.
Twee soorten verbinding
Gebruik een programma voor online groepsgesprekken. Meest gebruikt zijn ‘Microsoft Teams’ en ‘Zoom’.
- Voordelen: (1) Afgesloten groep geeft beschermd gevoel voor jongeren; (2) uw doelgroep is in beeld voor uzelf; (3) mogelijkheid om interactie aan te gaan met catechisanten; (4) catechisanten kunnen in groepjes met elkaar in gesprek (gebruik hiervoor ‘vergaderruimtes’ of ‘break-out rooms’).
- Nadelen: (1) Enige kennis van de basisfunctionaliteiten is nodig (de HHJO kan u hierbij helpen); (2) e-mailadressen of mobiele nummers moeten bekend zijn om de deelnamelink te kunnen delen.
Gebruik de livestream van de kerk.
- Voordelen: (1) Naast catechisanten kunnen ook ouders of ouderen uit de gemeenten meekijken. We horen dat hiervoor belangstelling is; (2) de techniek is vaak voor handen, als een koster of vrijwilliger u hiermee helpt kunt u zichzelf richten op de inhoud van de les.
- Nadelen: (1) U weet niet welke jongeren meedoen en welke afhaken; (2) er kan maar één groep tegelijk catechisatie ontvangen.
Voorbereiding
- Bereid een verhaallijn voor. Kennisoverdracht op afstand is meer zenden en minder ontvangen, dan in een normale situatie. Een visuele ondersteuning kan helpend zijn om de aandacht vast te houden. Online is men sneller afgeleid. Dit kan via een schema op een flipover, of digitaal via ‘scherm delen’.
- Denk na over interactie. Opdrachten geven en vragen stellen helpt om jongeren actief na te laten denken. Optie is om jongeren antwoorden te laten geven in de chat/gespreksruimte of om een mobiel nummer te communiceren waar jongeren (WhatsApp-)berichten naartoe mogen sturen.
- Maak de les niet te lang, online les volgen is voor de meeste catechisanten intensiever dan een ‘normale les’.
Uitvoering
- Heet de jongeren welkom.
- Leg uit wat de basisregels zijn als u gebruikmaakt van Teams of Zoom. Dit geeft duidelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan ‘microfoon dempt iedereen die niet aan het woord is, en camera zetten we standaard aan’. Zie deze link voor meer tips over digitale groepsgesprekken. Bedenk dat er jongeren zijn die deze vorm van lesgeven gewend zijn, maar er zijn er ook die er niet eerder mee gewerkt hebben.
- Geef de normale onderdelen van een catechese-les ook digitaal zoveel mogelijk een plaats. Daarbij valt te denken aan gebed, Schriftlezing en uitleg. Gebed op afstand voelt onnatuurlijk, maar is wel een belijdenis van afhankelijkheid.
- Stel vragen om jongeren te betrekken. Geef reactie op de ontvangen antwoorden tijdens de les, of doe dat persoonlijk achteraf. Dit is ook een uitstekende mogelijkheid om te vragen naar het welzijn van de jongere.
Meer informatie nodig of vragen? Neem contact met ons op!