Blogs

Genadig zoeken

Op de derde bladzijde van de Bijbel wordt het meteen duidelijk: God zoekt ons. Op deze bladzijde lees je namelijk over Adam en Eva. Na hun ongehoorzaamheid en trots verstoppen ze zich tussen bladeren, beschaamd en angstig voor wat er komen gaat.

In tegenstelling tot wat je zou verwachten, straft de Heere hen niet meteen. Realiseer je dat dit echt genade is, want de Schepper had immers gezegd dat ze de dood zouden sterven op de dag dat ze van de boom zouden eten (Gen. 2:17). Wat een wonder! De Heere komt en zoekt: ‘Adam, waar zijt gij?’ (Gen. 3:9). Na de zondeval geeft God de belofte van de Zaligmaker, Hij belooft nieuw  leven, eeuwig leven. 

Als ik hier over nadenk, verwondert het me. Door de Bijbel heen zie je dit zoeken van God namelijk steeds terugkomen. Bijvoorbeeld in Zijn geduld richting het volk Israël. Het volk is de Heere vaak ontrouw, maar steeds weer zoekt God Zijn volk op en is Hij genadig temidden van het oordeel. Hij geeft de koperen slang in de woestijn, om aan de dood te ontsnappen. Hij laat een tabernakel en tempel bouwen, om in het midden van Zijn volk te zijn. De profeten worden uitgezonden om te vertellen dat de Heere nog steeds – ondanks alle zonden – naar Zijn volk zoekt. Jesaja profeteert over de vernieuwing van het verbond; Hosea spreekt over God als de Bruidegom Die wil dat Zijn Bruid tot Hem terugkeert. 

Met de komst van de Heere Jezus gaat de belofte uit het paradijs in vervulling: de Heere bevestigt dat Hij de mensen opzoekt, omdat Hij gemeenschap met ons wil hebben. Jezus verwoordt het als de kern van Zijn komst op aarde: ‘De Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is’ (Lukas 19:10). Hij zorgt als een goede Herder voor je, en zoekt je. Ook als je dat ene dwaze schaap bent, die denkt dat het gras ergens anders groener is. En als Hij je gevonden heeft, neemt Hij je als het ware op Zijn schouders en draagt je terug naar waar je hoort te zijn: in Zijn nabijheid. 

De Heere zoekt je dus. Ben je al door Hem gevonden? Of verstop je je liever tussen de bladeren?

Tamara Voskuil

Door: Tamara Voskuil op 1 december 2020


Overzicht