Blogs Werkvormen

Berichtgeving | Werkvorm uitgelicht 16+

Stel je voor: Als leidinggevende op de jeugdvereniging heb je een inleiding voorbereid met een relevante boodschap voor de jongeren. Je hebt een PowerPointpresentatie gemaakt en alles tot in de puntjes voorbereid. Ietwat zenuwachtig steek je van wal en al snel zit je in je verhaal. Na de inleiding houden jullie pauze en gaan daarna een leuke of ontspannende activiteit doen. Aan het eind van de avond vraag je aan een paar jongeren wat ze van de inleiding vonden en wat de kernboodschap was. De reacties verschillen en lang niet iedereen heeft de kernboodschap begrepen en onthouden. Wat nu?

Stel je voor: Als leidinggevende op de jeugdvereniging heb je een inleiding voorbereid met een relevante boodschap voor de jongeren. Je hebt een PowerPointpresentatie gemaakt en alles tot in de puntjes voorbereid. Ietwat zenuwachtig steek je van wal en al snel zit je in je verhaal. Na de inleiding houden jullie pauze en gaan daarna een leuke of ontspannende activiteit doen. Aan het eind van de avond vraag je aan een paar jongeren wat ze van de inleiding vonden en wat de kernboodschap was. De reacties verschillen en lang niet iedereen heeft de kernboodschap begrepen en onthouden. Wat nu?

Edgar Dale was een professor die leefde van 1900-1985. Hij heeft geschreven over de ‘leerpyramide’. Daarin stelt hij dat we ongeveer 20% onthouden van wat we horen, 50% van wat we horen en zien, en 90% van wat we horen, zien en verwerken. Op zijn theorie is de nodige kritiek gekomen omdat het niet wetenschappelijk te onderbouwen is. Maar iedereen begrijpt dat een boodschap beter blijft hangen wanneer we het niet alleen maar horen en zien, maar ook verwerken. En die verwerking is juist heel geschikt voor een avond op de jeugdvereniging.

Daarnaast is het belangrijk om oog te hebben voor de verschillende leervormen onder de jongeren. De één is een denker, de ander een doener en dan heb je ook nog de dromers en beslissers. Zorg dat je door het seizoen heen oog hebt voor alle jongeren met hun eigen leerstijlen.
Als we de theorie van Edgar Dale toepassen op het voorbeeld waarmee ik begon, dan zou je na de pauze de volgende activiteit kunnen gaan doen:

Verwerkingsvorm ‘berichtgeving’

Korte beschrijving

Er is nieuws! Dit moet naar buiten worden gebracht. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een krantenartikel, radiobericht of verhaal.

Doel

De jongeren moeten nadenken over de kernboodschap van deze avond. Wat is het nieuws dat wij te vertellen hebben? Wat hebben we met ons hoofd geleerd? Wat heeft dat te zeggen voor ons hart? En wat moeten we ermee in ons leven, met onze handen?

Groepsgrootte

Tweetallen of kleine groepjes

Benodigdheden

Pen en papier

Voorbereiding

Uitvoering

Variant(en)

Vorm een talkshowtafel en wijs iemand aan als gespreksleider. Laat uit iedere groep een woordvoerder aanschuiven en de rest als publiek eromheen zitten. De woordvoerders bespreken om de beurt hun bericht, waarop de andere tafelgasten vragen stellen. Je kunt ook meerdere talkshowtafels maken zodat er minder jongeren passief zitten te luisteren.

Tijdsduur

Ongeveer 30 minuten

--------------------------------------------------------------------
De kans is groot dat aan het einde van de avond de jongeren meer hebben begrepen van de kernboodschap die je wilde meegeven. De genoemde verwerkingsvorm is maar een voorbeeld, er is van alles te bedenken. Je kunt ook de inleiding beginnen met een vraag of stelling of een kleine opdracht.
Bij de HHJO is een verwerkingsmap en een spelvormenmap te verkrijgen waarin nog meer voorbeelden staan om te gebruiken. Ook komen wij graag in uw gemeente toerusting geven over inhoudsvolle ontspanning.

Reinier Stoel

Door: Reinier Stoel op 14 november 2024


Overzicht